wtorek, 21 września 2010

Brutto i netto na fakturach - ZAGADKA

Jestem w trakcie ciężkich bojów, w których bierze udział program Subiekt GT, mechanizm sklepu Magento, mój ukochany arkusz kalkulacyjny MS Excell oraz JA - PROGRAMISTA. Chodzi o import i synchronizację danych pomiędzy tymi delikwentami, co nawet zaczyna się udawać i jak tylko uda mi się zakończyć temat, tak, że nie będzie mi spędzał snu z powiek, to podzielę się częścią rozwiązań na blogu :) Ale nie o tym...
Dzisiaj zauważono, że w programie subiekt na fakturze w pozycji koszt wysyłki zamiast 16,00zł wchodzi kwota 15,99zł - wniosek: programista oszukuje na grosiki (jak kiedyś ponoć jedna Pani w sklepiku szkolnym). Na fakturę wchodzi pozycja z produktem z Subiekta, któremu wpisano cenę brutto 16zł, a subiekt sam wyliczył cenę netto (przy podatku VAT 22%) w kwocie: 13,11zł.
Co robi program importu?
Łączy się z magento, pobiera zamówienia, dla każdego zamówienia tworzy fakturkę sprzedaży i do tej fakturki dodaje pozycje z zamówienia, na końcu sprawdza jeszcze rodzaj wysyłki wybrany do zamówienia i wstawia odpowiednią dostawę, która jest towarem typu: usługa w subiekcie ;)
Patrzy ile ten towar kosztuje i widzi cenę netto 13,11 :)
Wylicza więc VAT i wychodzi mu: 2,8842zł (13,11*22/100)
Radośnie dodaje VAT do kwoty netto: 13,11 + 2,8842 = 15,9942zł
Jako, że na fakturach musimy podać cenę w złotówkach kwota jest zaokrąglana do 2óch miejsc po przecinku robi więc round($cena_brutto,2); i wychodzi mu 15,99zł :)

Po długim bezskutecznym kombinowaniu jak by to wyliczyć, żeby wyszło 16,00zł wpadłem na pomysł - WPISZĘ 13,11 JAKO NETTO DO SUBIEKTA I ZOBACZĘ CO POWIE !
Subiekt mówi cena brutto: 15,99zł

Czyli cena netto z 16zł wynosi 13,11zł, a cena brutto z 13,11zł wynosi: 15,99zł ;)

Na koniec spróbowałem wystawić fakturę ręcznie dodając do niej dostawę - efekt: koszt dostawy na fakturze: 15,99zł :)

Wydaje się to błahostką, ale jednak taki klient, który wybrał koszt dostawy 16zł w sklepie, może czułby się bardziej komfortowo, gdyby na fakturze też było 16zł. Np gdybym to ja kupował i żona by zobaczyła fakturę i że oszukałem ją o grosik, przecież nie chodzi o kwotę, chodzi o zasadę!!!... nie no trochę zabrnąłem, ale może ktoś mi potrafi wyjaśnić, czy możliwe jest sprzedanie produktu w cenie 16zł brutto i wystawienie na niego faktury przy użyciu najnowszych technologii!?!?

10 komentarzy:

  1. Właśnie o to chodzi, że VAT VATowi nie równy !! Jak liczysz dokument wg cen netto (w tym przypadku 13,11) to tak jak napisałeś VAT wychodzi 2,8842, ale inaczej jest jak liczysz od cen brutto. Licząc od brutto powinieneś wyliczyć VAT i potem odjąć go od ceny brutto by otrzymać cenę netto. Licząc podatek powinieneś posłużyć się wzorem: podatek = (wart_brutto*stawka_vat)/(100+stawka_vat) = (16*22)/(100+22) = 2,88524, co po zaokrągleniu daje 2,89, a co za tym idzie 13,11 ceny netto. Jest jeszcze kilka "smaczków" z tym związanych. Szczegóły znajdziesz w Rozp. Min. Fin. z 8 grudnia 1994r.

    OdpowiedzUsuń
  2. Racja ;) jest taka opcja w subiekcie jak wyliczanie cen wg cen brutto. Wtedy ceny poszczególnych pozycji wyliczane są wychodząc od ceny brutto, więc zostanie 16,00 a netto wyliczy 13,11 :)

    Nie zagłębiałem się w ustawę, bo głębiej mnie to nie interesuje ;) wychodziło by na to, że mądry program księgowy, powinien liczyć niektóre pozycje wg cen netto, a niektóre wg brutto, w zależności od tego gdzie wychodzi korzystniej dla sprzedającego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie do końca. Mądry program księgowy powinien dać wpisać wszystko, nawet wtedy gdy faktura jest ewidentnie źle wyliczona. Natomiast mądry program fakturkowy, czy też program-integrator powinien ustalić wg jakich cen ma być liczony dokument i zastosować odpowiedni algorytm.

    OdpowiedzUsuń
  4. OK powinien mieć 3 opcje: licz wg cen netto, licz wg cen brutto i licz tak żeby wyszło najdrożej ;) A tak poważniej to dzięki za wyjaśnienie, nigdy nie miałem styczności z takimi programami i przeoczyłem opcję zmiany sposobu wyliczania ceny... Ja i tak zostaję przy wyliczaniu wg 1 rodzaju cen, bo tylko jeden mam podany w importowanych arkuszach...

    OdpowiedzUsuń
  5. To akurat jest proste, ten kto dużo faktur wystawia zna doskonale różnicę. Wiekszym problemem są kontrahenci a dokładniej mówiąc ci którzy nie opłacają tych faktur terminowo. W razie czego podrzucam namiar na https://nfg.pl/porady/lista/wszystkie/jaki-rodzaj-faktoringu-bedzie-najkorzystniejszy-dla-twojej-firmy- - dzięki faktoringowi można odzyskać szybko swoje pieniądze

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze też mam z tym problem, a klienci nie rzadko na to narzekają. Uważam jednak, że staram się o nich dbać, dlatego tez zdecydowanie sprawdzam faktoring Białystok https://kredytybialystok.com/faktoring-bialystok/ . Mam problem z płatnościami od kontrahentów, dlatego liczę, że mi to pomoże dalej się rozwijać i utrzymać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszelkich problemów z wystawianiem faktur można uniknąć,przy korzystaniu z profesjonalnych programów, które służą do tego celu. Taki program można znaleźć np. na stronie https://szybkafaktura.pl/.

    OdpowiedzUsuń
  8. Do fakturowania warto przetestować za darmo jakiś program np. Faktura Small Business Standard od Mega-Tech

    OdpowiedzUsuń
  9. Księgowość to jedna z kluczowych dziedzin w prowadzeniu biznesu, a korzystanie z pomocy księgowej może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorcy.

    OdpowiedzUsuń

Masz uwagę, sugestię, albo po prostu ochotę - zostaw komentarz